Varukorg
Rabatt:
Köpvillkor – Ottossons Möbler Handelsbolag
Här hittar du våra köpvillkor. Vi vill att du som kund alltid ska känna dig trygg – därför är vi tydliga med hur köp, leverans och returer fungerar.
Innehållsförteckning
Allmänt
Produkternas skick och autenticitet
Beställning och avtalsingående
Priser, moms och betalning
Leverans och avhämtning
Ångerrätt och retur
Reklamationer
Garanti
Ansvarsbegränsning och force majeure
Behandling av personuppgifter
Ändring av villkor
Tillämplig lag och tvistlösning
Företagsköp
Tjänster, abonnemang och uthyrning
1. Allmänt
Dessa köpevillkor gäller när du som konsument köper begagnade möbler eller andra produkter av Ottossons Möbler Handelsbolag (org.nr 969802–7431) (“Ottossons Möbler” eller “vi/oss”). Genom att genomföra en beställning hos oss ingår du ett avtal med Ottossons Möbler enligt dessa villkor. För att handla måste du ha fyllt 18 år (alternativt ha målsmans godkännande). Villkoren kan uppdateras och Ottossons Möbler förbehåller sig rätten att ändra priser, avgifter och villkor vid behov; den version av villkoren som var gällande vid ditt beställningstillfälle gäller för ditt köp. All information på vår webbplats och i dessa villkor tillhandahålls på svenska och avtalet ingås på svenska. Dessa villkor gäller för distansköp. Köp som ingås och betalas på plats i vår lagerlokal i Löddeköpinge omfattas inte av ångerrätten; sådana köp regleras i övrigt av konsumentköplagen.
Säljare är Ottossons Möbler Handelsbolag (F-skatt godkänd). Köpare är den person som anges som köpare i beställningen (nedan “du/din”). Våra kontaktuppgifter är: Besöksadress Teknikvägen 17, 246 43 Löddeköpinge; Postadress Drottninggatan 6C, 212 11 Malmö; Telefon 070-352 15 17; Webbplats ottossonsmobler.se; E-post [email protected]. I dessa villkor avses “produkter”/”vara”/”tjänst”/”artikel” med att vara begagnad möbel eller annat begagnat inredningsföremål samt, i förekommande fall, nya eller begagnade möbelvårdsartiklar, möbelskydd, tjänster och andra artiklar som säljs av Ottossons Möbler.
2. Produkternas skick och autenticitet
Ottossons Möbler säljer främst begagnade produkter i befintligt skick. Vi inspekterar och beskriver varje möbel noggrant och anger kända brister eller slitage i produktbeskrivningen, ofta tillsammans med fotografier. Normalt bruksslitage, mindre estetiska brister samt variationer i färg, yta eller struktur är naturliga för begagnade varor och utgör i regel inte grund för reklamation. Vi strävar efter transparens om produktens skick, men köparen ansvarar för att ta del av beskrivning och bilder innan köp för att bilda sig en uppfattning om varans skick.
Vi gör vårt bästa för att säkerställa äktheten hos märkesvaror och designföremål, men kan inte med absolut säkerhet garantera äktheten i varje enskilt fall. Om det efter köpet skulle visa sig att en produkt är en kopia eller har en dold defekt som väsentligt påverkar värdet, ber vi dig kontakta oss inom skälig tid så försöker vi hitta en lösning.
3. Beställning och avtalsingående
Beställning av varor sker via vår webbutik eller enligt överenskommelse med oss. För webborders gäller att avtalet blir bindande först när vi har bekräftat din beställning genom en orderbekräftelse via e-post. Kontrollera alltid att orderbekräftelsen stämmer och kontakta oss om något verkar fel.
Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformation, pris eller lagersaldo. Om ett felaktigt pris eller annat sakfel uppenbart föreligger i vår webbutik är vi inte skyldiga att fullfölja köpet baserat på den felaktiga informationen. I sådana fall kommer vi att korrigera felet och informera dig; du har då rätt att antingen fullfölja köpet med de korrekta uppgifterna eller avbryta beställningen. På samma sätt förbehåller vi oss rätten att annullera din order (helt eller delvis) om varan redan sålts/slutsålt eller av annan anledning inte kan levereras. Vid en sådan annullering återbetalas givetvis eventuellt förskottsbetalat belopp till dig omgående.
4. Priser, moms och betalning
Samtliga priser i webbutiken anges i svenska kronor och inkluderar moms. Begagnade varor kan säljas enligt reglerna om vinstmarginalbeskattning (VMB); vid VMB ingår moms i priset men redovisas inte öppet på kvittot. För frakt och tilläggstjänster tillämpas 25 % moms. Eventuella fraktkostnader och andra avgifter specificeras i kassan innan du bekräftar din beställning. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och avgifter löpande; priset som gäller för ditt köp är dock det som framgår vid beställningstillfället och i din orderbekräftelse.
Du kan välja bland de betalningsmetoder som erbjuds i kassan. Ottossons Möbler accepterar i dagsläget bland annat Swish, banköverföring och kortbetalning. Betalning sker i enlighet med överenskommet betalningsmedel på faktura/kvitto. Om inte annat avtalats ska full betalning vara oss tillhanda senast vid mottagandet av varan. Vid distansköp innebär det att betalning ska ske före eller vid leverans, och vid avhämtning i vårt lager kan betalning ske i samband med att du hämtar varan. Vi kan komma att göra en reservering av beloppet på ditt betalningsmedel i samband med beställningen.
Äganderätten till varan förblir hos Ottossons Möbler tills dess att full betalning har erlagts. Fram tills dess förbehåller vi oss rätten att återta varan om betalning uteblir, även om varan redan överlämnats till dig. Vid försenad betalning har vi rätt att debitera lagstadgad påminnelseavgift (fn. 60 kr) samt dröjsmålsränta enligt räntelagen (referensränta + 8 procentenheter).
5. Leverans och avhämtning
Vi erbjuder leverans av våra möbler inom hela Skåne och om så avtalat även angränsande län eller avtalad plats. Vissa geografiskt svårtillgängliga områden (t.ex. öar utan broförbindelse) kan undantas eller kräva särskild överenskommelse. Leveransalternativ, beräknad leveranstid och fraktkostnad baseras på mottagaradressen samt möbelns storlek/vikt. Den totala fraktkostnaden beräknas och visas i kassan innan du slutför din beställning. För närvarande sker leveranser normalt inom 2 veckor beroende på destination. Vi meddelar dig i god tid när varan kommer att levereras och du förväntas kunna ta emot leveransen under den tidsram Ottossons Möbler meddelat.
Ottossons Möbler står för risken för varan under transporten fram till dess att den överlämnats till dig som kund. Vid hemleverans innebär detta att risken övergår till dig när du fysiskt mottagit varan eller när den enligt avtalet ställts till ditt förfogande. Anmäl transportskador snarast och inom skälig tid efter att de upptäckts. Skador som uppstått före risken övergick till dig ansvarar vi för, även om de upptäcks efter mottagandet. Vi rekommenderar att du dokumenterar varans skick vid leverans (t.ex. genom fotografering) som referens.
Om leverans inte kan fullföljas på grund av omständigheter hänförliga till dig (t.ex. att du inte är anträffbar på avtalad leveranstid eller att adress/uppgång är felaktig), kan ny utkörning behöva bokas. Vid uteblivet mottagande inom Skåne utgår en schablonavgift om 800 kr (inkl. moms) för bomkörning/ombokning. Utanför Skåne debiteras faktisk merkostnad enligt prislista och avtalat orginalpris för leveransen. Avgift tas inte ut om utebliven leverans beror på oss eller vår transportör.
Det går bra att själv hämta köpt vara på vårt lager i Löddeköpinge (Teknikvägen 17) efter överenskommelse. Vid avhämtning måste tid och datum bokas i förväg. Ta med giltig legitimation och orderunderlag vid upphämtning. Om någon annan än du själv hämtar varan åt dig krävs uppvisande av orderbekräftelse samt fullmakt eller föranmälan till oss.
Om du trots överenskommelse inte hämtar ut din vara inom avtalad tid (eller inom rimlig tid efter att vi meddelat att varan är redo för avhämtning), förbehåller vi oss rätten att debitera skäliga förvaringskostnader eller att häva köpet. Om varan inte avhämtats eller betalats inom 7 dagar från avtalad tid har Ottossons Möbler normalt rätt att häva köpet och återbetala dig (med avdrag för eventuella hanteringskostnader) samt därefter sälja varan vidare. Vi kommer att kontakta dig via e-post/telefon som påminnelse innan en eventuell återgång av köpet sker.
6. Ångerrätt och retur
Vid distansköp (t.ex. köp via webbutiken med hemleverans) gäller lagstadgad ångerrätt i 14 dagar från den dag du har tagit emot varan (och vid delleverans från den dag då den sista varan tagits emot). Om du vill utöva din ångerrätt ska du meddela oss inom denna 14-dagarsperiod, antingen via e-post till oss eller genom att använda Konsumentverkets standardformulär för utövande av ångerrätt. Fullständig information om ångerrätten, inklusive blankett, lämnas i kassan och i orderbekräftelsen. Efter att du meddelat oss ska produkten skickas eller lämnas tillbaka snarast, helst inom ytterligare 14 dagar.
För att en retur enligt ångerrätten ska godkännas krävs att varan är i väsentligen oförändrat skick. Du får givetvis försiktigt undersöka och prova varan på samma sätt som man kan göra i en butik, men om varan har använts eller hanterats oförsiktigt utöver detta kan vi ha rätt att göra ett avdrag på återbetalningen för värdeminskning, eller neka returen helt om varan inte längre är säljarbar som begagnad. Eventuella tillbehör som medföljde ska returneras, och varan bör packas väl (gärna i originalemballage om möjligt) för att undvika skador i transporten tillbaka.
Du som kund står för returfrakten vid ångrat köp (distansköp) om inte annat uttryckligen avtalats. Vid utövande av ångerrätt återbetalar vi varans pris samt kostnaden för vår billigaste standardleverans ut till dig. Eventuella merkostnader för tillägg som expressleverans återbetalas inte. Återbetalning sker med samma betalningssätt som du använde vid köpet, såvida vi inte kommer överens om annat, och den sker utan onödigt dröjsmål senast 14 dagar från att du meddelat oss om ditt beslut att ångra köpet. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur eller tills du har visat upp bevis på att varan återsänts, beroende på vilket som sker först.
Om köpet sker på plats i vårt lager/butik (t.ex. du köper varan direkt efter att ha inspekterat den på plats i Löddeköpinge) gäller inte distansköplagens ångerrätt. Vi erbjuder som standard inte öppet köp eller bytesrätt för köp som gjorts vid besök i lager/butik. Köpet är då slutgiltigt. Endast om det särskilt skriftligen avtalats vid köpet kan en eventuell retur/öppet köp medges i sådana fall.
7. Reklamationer
Ottossons Möbler följer konsumentköplagens regler vid reklamation av fel. Det innebär att du har rätt att reklamera ett ursprungligt fel på varan i upp till tre (3) år från mottagandet. Med ursprungligt fel avses fel som fanns på varan vid köptillfället (även om felet visar sig senare), eller som uppstått till följd av en kvalitetsbrist som funnits från början. Fel som orsakats av normal förslitning, ovarsam hantering eller yttre påverkan efter köpet anses inte som ursprungsfel och omfattas inte av reklamationsrätten. Även mindre bruksslitage eller kosmetiska defekter som är förväntade på en begagnad möbel utgör normalt inte ett fel i juridisk mening (se avsnitt Produkternas skick ovan).
Om du upptäcker ett fel i varan, kontakta oss så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamation som görs inom två månader från det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Skicka en skriftlig reklamation via e-post till oss (t.ex. till [email protected]) och beskriv felet. Bifoga gärna fotografier som tydligt visar felet samt ordernummer eller en kopia på kvittot.
Vid en godkänd reklamation (d.v.s. om felet bedöms vara ursprungligt) kommer vi i första hand att erbjuda att avhjälpa felet eller ersätta varan med en likvärdig om det är möjligt. Eftersom vi säljer unika begagnade varor kan direkt byte till exakt samma produkt oftast inte ske, men om felet är mindre kan exempelvis en reparation eller prisavdrag vara en lösning. I andra hand har du rätt att få pengarna tillbaka mot att varan returneras till oss. Vi står för returfrakt och eventuella kostnader vid en godkänd reklamation (alternativt återbetalar sådana kostnader).
Om vi bedömer att felet inte är ett ursprungligt fel (t.ex. om varan har skadats av kund efter köp eller utsatts för onormal användning) kan reklamationen avslås. I så fall returnerar vi varan till dig igen och ingen återbetalning sker. Vi kan då komma att begära ersättning för våra undersöknings- och returfraktkostnader i den mån lagen medger det. Självklart kontaktar vi dig först för dialog om lösning innan en eventuell avvisning av reklamation.
Att vi säljer varan i befintligt skick påverkar inte din lagstadgade reklamationsrätt. Du har fortfarande rätt att klaga på fel som fanns vid köpet även om varan är begagnad. Däremot tas varans ålder och skick i beaktande vid bedömningen av vad som är ett fel. Konsumentköplagens regler om påföljder (avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd) gäller, och dessa rättigheter påverkas inte av att vi eventuellt lämnar någon garanti.
För reklamationsärenden, kontakta oss på: [email protected] eller telefon 070-352 15 17. Vår postadress för reklamationer är Ottossons Möbler HB, Drottninggatan 6C, 212 11 Malmö.
8. Garanti
Då produkterna vi säljer är begagnade lämnar Ottossons Möbler ingen generell garanti om inte annat uttryckligen anges för en specifik produkt. Det innebär att det inte finns någon allmän garanti som täcker funktionsfel efter köp utöver din reklamationsrätt enligt lag. I vissa fall kan en begränsad funktionsgaranti eller liknande erbjudas för en enskild vara – i så fall framgår villkoren för den garantin i ett separat garantibevis eller i produktbeskrivningen.
Om en särskild garanti har utfästs för en produkt påverkar inte det dina rättigheter att reklamera varan enligt konsumentköplagen; du kan alltid välja att åberopa lagstadgad reklamation istället för garantin, eller vice versa, beroende på vad som är förmånligast för dig.
9. Ansvarsbegränsning och force majeure
Ottossons Möbler ansvarar inte för indirekta skador, följdförluster eller personskador som eventuell användning av produkten kan orsaka. Du som kund ansvarar för att möbeln hanteras, monteras och brukas på ett korrekt och säkert sätt enligt möbelns förutsättningar. Vi kan inte hållas ansvariga för skada eller olycka som uppstår på grund av felaktig användning, ovarsamhet eller liknande omständigheter hos kunden.
Vidare friskriver vi oss från ansvar för förseningar eller förhinder att fullgöra våra åtaganden som beror på omständigheter utanför vår kontroll. Detta inkluderar men är inte begränsat till händelser såsom arbetskonflikt, naturkatastrof, krig, myndighetsbeslut, omfattande driftstörningar hos transportörer eller underleverantörer, brand, pandemi eller annan force majeure-händelse. Om en sådan omständighet inträffar ska vi meddela dig så snart som möjligt och vi får förlänga tiden för fullgörelse eller befrias från våra förpliktelser att leverera under den tid hindret föreligger.
I den mån tvingande lag inte föreskriver annat är vårt skadeståndsansvar gentemot dig som kund – förutom vid personskada eller grov vårdslöshet – alltid begränsat till det belopp du betalat för den aktuella varan.
10. Behandling av personuppgifter
När du handlar hos oss behöver vi behandla vissa av dina personuppgifter (t.ex. namn, kontakt- och leveransuppgifter). Vi värnar om din integritet och behandlar personuppgifter i enlighet med vid var tid gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Uppgifterna används endast för ändamål kopplade till att fullgöra avtalet (hantera din beställning, leverans, kundserviceärenden etc.) samt för sådan kundkontakt eller marknadsföring som du samtyckt till. Vi sparar inte personuppgifter längre än nödvändigt och lämnar aldrig ut dina uppgifter till tredje part utan ditt uttryckliga samtycke, undantaget sådana fall där det krävs för att genomföra köpet.
För mer detaljerad information om hur vi hanterar personuppgifter hänvisar vi till vår integritetspolicy eller kontakta oss direkt. Genom att genomföra köpet samtycker du till vår personuppgiftsbehandling enligt ovan. Du har rätt att begära registerutdrag, rättelse eller radering av dina uppgifter enligt lag. Kontakta oss om du har frågor kring detta.
11. Ändring av villkor
Ottossons Möbler kan komma att uppdatera dessa allmänna villkor vid behov, till exempel för att följa ny lagstiftning eller förbättra våra rutiner. Den senaste uppdateringsdatumet anges nederst på villkorssidan. Ändrade villkor gäller endast för köp som görs efter att den nya versionen har publicerats. För redan ingångna köpavtal gäller de villkor som var aktuella vid tidpunkten för din beställning. Vi rekommenderar ändå att du håller dig uppdaterad om villkoren inför nya köp. Inga ändringar av villkoren sker retroaktivt för redan lagda beställningar om inte tvingande lag kräver det.
12. Tillämplig lag och tvistlösning
På avtalet mellan dig och Ottossons Möbler ska svensk lag tillämpas. Vi hoppas naturligtvis att du blir nöjd med ditt köp, men om en tvist skulle uppstå strävar vi efter att lösa den i samförstånd direkt med dig. Du kan alltid vända dig till oss via e-post eller telefon så försöker vi hitta en lösning.
Om vi trots allt inte kan komma överens har du som konsument möjlighet att få tvisten prövad av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN är en opartisk nämnd som prövar konsumenttvister och lämnar rekommendationer för hur tvisten bör lösas. Vi följer ARN:s beslut/rekommendationer. Du kan anmäla ärendet till ARN via deras webbplats (www.arn.se) eller per post (ARN, Box 174, 101 23 Stockholm). Du kan även använda EU-kommissionens online plattform för tvistlösning (ODR), som finns på http://ec.europa.eu/odr, om du vill skicka in ett klagomål på nätet.
Skulle en tvist ändå behöva avgöras i domstol, sker detta i svensk allmän domstol. Enligt lag har du som konsument rätt att få saken prövad vid domstol i din hemort eller annars behörig tingsrätt. Ottossons Möbler har sitt säte i Malmö, och vår avsikt är att eventuella tvister i sista hand ska avgöras vid Malmö tingsrätt som första instans. Dessa villkor begränsar dock inte dina rättigheter enligt tvingande konsumentlagstiftning, utan kompletterar endast lagen.
13. Företagsköp
När köparen är en näringsidkare gäller köplagen. Någon lagstadgad ångerrätt gäller inte för företagsköp om inte annat uttryckligen avtalats skriftligen. Reklamation ska ske utan oskäligt dröjsmål och senast inom två (2) år från avlämnandet, om inte annat avtalats. Risken för varan övergår vid avlämnande. Ottossons Möbler ansvarar inte för indirekta skador såsom utebliven vinst, produktionsbortfall eller annan följdförlust, i den mån tvingande lag inte föreskriver annat.
14. Tjänster, abonnemang och uthyrning
Utöver försäljning av varor kan vi tillhandahålla tjänster såsom rekonditionering på plats, möbelvård, impregnering samt tilläggstjänster som expressleverans. Vi kan även erbjuda abonnemangslösningar och uthyrning av möbler under avtalad tid. När en tjänst beställs anses avtal ingånget när bokningsbekräftelse översänts. För konsument gäller 14 dagars ångerrätt vid distansbeställd tjänst. Om du uttryckligen samtycker till att tjänsten påbörjas under ångerfristen och bekräftar att ångerrätten därmed går förlorad när tjänsten fullgjorts, utgår ingen ångerrätt efter fullgörandet. Om du utövar ångerrätten efter att tjänsten delvis utförts har vi rätt till proportionell ersättning för redan utfört arbete. Vid avbokning senare än 24 timmar före avtalad tid kan skälig kostnad tas ut för förlorad tid/framkörning. Kunden ansvarar för att ge tillträde, frigöra arbetsyta och i övrigt möjliggöra ett säkert och fackmässigt utförande.
För abonnemang framgår bindningstid, uppsägning och betalningsvillkor i samband med beställning. Om inte annat avtalats löper abonnemang tills vidare med en uppsägningstid om en (1) månad. Vid uthyrning av möbler ansvarar kunden för aktsam vård och återlämning i samma skick med undantag för normalt slitage; skada, förlust eller försenad återlämning kan medföra ersättningsskyldighet motsvarande reparationskostnad, återanskaffningsvärde eller skälig hyra för förseningsperioden. Resultatet av rekonditionering och liknande åtgärder kan variera beroende på möbelns material, ålder och befintligt skick; Ottossons Möbler ansvarar inte för utebliven effekt när detta beror på sådana omständigheter.
Dessa villkor är senast uppdaterade 23 september 2025. Genom att genomföra ett köp intygar du att du tagit del av och accepterar Ottossons Möblers köpvillkor.